Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér

Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) bevezetéséről

A betegbiztonság, a gyorsabb gyógyulás és a személyre szabott, minőségi egészségügyi ellátás érdekében az EESZT felhőalapú digitalizált rendszere 2017 novemberére az egészségügy minden fontos szereplőjét összeköti. Az új e-egészségügyi rendszerrel kapcsolatosan minden fontos információ megtalálható itt.

2017. február 15-én elindult az EESZT éles próbaüzeme, amely augusztus közepéig tart. A próbaüzemben részt vevő kórházakat, háziorvosokat és patikákat 2017. március közepétől fokozatosan kapcsolják be a rendszerbe. Az éles próbaüzem a digitális önrendelkezés lehetőségével indult, amelyet elektronikusan az EESZT lakosság számára hozzáférhető portálfelületén, az www.eeszt.gov.hu oldalon lehet elérni. A belépéshez ügyfélkapus azonosítóra és érvényes TAJ számra van szükség. E kettő garantálja, hogy mindenki csak a saját adataihoz férhet hozzá. Személyes ügyintézés keretei között a Kormányablakoknál is lehetőség nyílik az önrendelkezésre. A próbaüzem időszaka alatt csak azoknak a konkrét ellátással kapcsolatos adatai kerülnek be az EESZT-be, akiket a próbaüzemben részt vevő intézmények valamelyikében kezelnek. Az önrendelkezés során beállított szabályok később is érvényben maradnak, és az állampolgárok részéről bármikor megváltoztathatóak.

Az EESZT törvényben rögzített követelmények alapján megfelel az előírt szigorú biztonsági elvárásoknak. A folyamatos ellenőrzések bizonyították, hogy a ma létező legmagasabb, 5-ös biztonsági osztályba sorolható a rendszer. A legmagasabb fokozatú biztonsági rendszerhez a legmagasabb fokozatú azonosítás szükséges, amely a rendszert használó orvosok, ill. gyógyszertári dolgozók számára kétfaktoros azonosítással részben az e-személyi igazolvánnyal fog történni. Használata garantálja, hogy csak az arra illetékes személy férjen hozzá a betegek adataihoz. Az e-személyi igazolvány az orvosok számára az EESZT használatához elengedhetetlen munkaeszköz lesz. Kiváltására lehetőség van a MKSZ kongresszuson jelen lévő mobil okmányirodában is. Az e-személyi igazolványról bővebben tájékozódhat az eszemelyi.hu weboldalon.

Mobil Kormányablak a Kongresszuson

A Belügyminisztérium, Budapest Főváros Kormányhivatala és a NISZ Zrt. által üzemeltett, idő- és térbeli korlátokat áthidaló Mobil Kormányablak kisbusz képes az ország bármely pontjára eljutni és biztosítani az okmányirodákban, kormányablakokban megszokott ügyintézést. A Magyar Kórházszövetség XXIX. kongresszusán, Siófokon is jelen lesz a Mobil Kormányablak, így a résztvevők bepillantást nyerhetnek az elektronikus ügyintézés világába. Az érdeklődőknek lehetőségük lesz a helyszínen Ügyfélkapu regisztrációt indítani és új típusú e-személyit igényelni, mivel a buszban az ügyintézők munkaállomásaikon biometrikus adatok (arckép, ujjnyomat, aláírás) rögzítésére is képesek. A Mobil Kormányablakban lévő helyek és az egy nap alatt intézhető ügyek száma korlátozott. Az ügyintézés érkezési sorrendben történik, ezért kérjük minden résztvevő türelmét. Az ügyintézés során szükség lesz a meglévő személyi igazolványra és lakcímkártyára, kérjük, hogy a gyorsabb ügyintézés érdekében ezek legyenek kéznél.

Az ÁEEK az intézmények kötelező csatlakozását megelőzően 90.000 db kártyaolvasót biztosít térítésmentesen az intézményrendszer számára. Az eszközök az orvosok és a betegek azonosítását is lehetővé teszik majd, megkönnyítve ezzel az ellátási ügymenetet.

2017 szeptemberétől a szabad csatlakozás lehetőséget ad minden olyan egészségügyi ellátónak, aki az EESZT-hez csatlakoztatható informatikai szoftververzióval rendelkezik, hogy kapcsolódjon a rendszerhez. A közfinanszírozott egészségügyi intézmények számára 2017. november 1-ig kötelező csatlakozást ír elő a törvény.

A rendszer előnyeiről:

A rendszer számos előnnyel fog szolgálni mind a lakosság, mind az ágazat számára. Biztonságosabbá és hatékonyabbá válik az ellátás. A kritikus adatok sürgősségi helyzetben azonnal rendelkezésére állnak, a kórelőzmény pontos ismerete segíti a kezelőorvost a pontos diagnózis felállításában. Az újonnan induló szolgáltatások a betegbiztonságot erősítik, a párhuzamos vizsgálatok kiküszöbölésével és a gyógyulási folyamat lerövidülésével pedig költséghatékonyabbá válik az ellátás. Használata egyszerű, kényelmes, nem jelent plusz munkát az orvosok számára, akik az eddig is alkalmazott kórházi és háziorvosi rendszereiket használják majd.

Az EESZT szolgáltatásairól:

Eseménykatalógus

Az egészségügyi szolgáltatók részéről megadott egészségügyi eseményeket, historikus adatokat tárolja időrendben. A katalógusban bejegyzés történik a konkrét ellátásról (pl. betegfelvétel, intézményen belüli áthelyezés, labor-kérés, röntgen-kérés stb.), az eredményként előálló dokumentumokat pedig a rendszer az e-kórtörténetben rögzíti. Az eseménykatalógus segítségével válnak kiszolgálhatóvá a korábbi vizsgálati eredményekre vonatkozó keresések.

e-Kórtörténet

Az e-kórtörténet lehetővé teszi az egyes ellátási események kapcsán keletkező egészségügyi dokumentumok központi tárolását és visszakeresését. A rendszer segítségével bárhol és bármikor lekérdezhetjük, megtekinthetjük ezeket az ellátási adatokat, dokumentációkat és vizsgálati eredményeket (ambuláns lap, zárójelentés, laboreredmény stb.), és a kezelőorvos is itt fogja tudni gyorsan kikeresni az adott betegség kezeléséhez számára szükséges információkat. A hozzáféréseket a rendszer naplózza, ennek segítségével ellenőrizhetjük vissza és láthatjuk pontosan, melyik intézmény, melyik orvosa, mikor és mit nézett meg az EESZT-ben a tárolt adataink közül.

e-Beutaló és erőforrás-publikáció

Az egészségügyi ellátások jelentős részét orvosi beutalás alapján lehet igénybe venni. A beutalást kezdeményező orvos mostanáig – a szakmai indokok és a jogszabályi lehetőségek figyelembe vételével – papíron készítette el a beutalót, és azon rögzítette az igényelt ellátással kapcsolatos információkat. Az e-beutaló és az erőforrás-publikáció a betegek és az egészségügyi ellátók közötti betegirányítás új, központi eszközei lesznek.

Az erőforrás-publikáció lehetőségével az az intézmény, amely rendelkezik szabad diagnosztikai kapacitással (labor, radiológia: röntgen, CT, MRI stb.), bizonyos rendelési időt biztosíthat más szolgáltatók részére. Az e-beutaló segítségével pedig a háziorvos foglalhat a betegének időpontot egy adott kórházba egy adott vizsgálatra. A beutaló orvos részéről beküldött e-beutalók az EESZT-ben tárolódnak, és elérhetővé válnak az igényelt ellátó intézmény orvosai számára, így már a beteg megérkezése előtt is tervezhetővé válik az ellátás, és a beteg jelentkezésekor megbízható formában és tartalommal állnak rendelkezésre a beutaláshoz kapcsolódó betegadatok. A kezelőorvos gyorsabban és megalapozottabban kezdheti meg a diagnosztikai és terápiás tevékenységet.

Az elektronikus beutaló felhasználása rögzítésre kerül az e-beutaló modulban. A beutaló alapján igénybe vett ellátások leleteinek elkészültéről a beutaló orvos, illetve a beteg az EESZT útján értesítést kaphat. A rendszer lehetővé teszi a betegek számára, hogy a saját beutalóikat a www.eeszt.gov.hu portálon keresztül megtekintsék, illetve e-mail értesítést kérhetnek az új beutalókról. Figyelembe véve a rendkívüli helyzeteket (például az éjszakai ügyeletben történő sürgősségi beutalásokat), amikor a beutaló orvos számára nem áll rendelkezésre az e-beutaló rendszerbe való rögzítés lehetősége, az ellátás folyamatossága és biztonsága érdekében továbbra is megmarad a jelenlegi papíron történő beutalás lehetősége.

e-Profil

Az adatok elérhetőségére különösen sürgősségi helyzetben (pl. baleset, életveszélyesen sérült, eszméletlen beteg esetén) van nagy szükség. Az e-profil a betegre jellemző, ritkán változó, legfontosabb, többnyire állandó adatokat tartalmazza (pl.: vércsoport, allergia, gyógyszerérzékenység, krónikus betegségek stb.). Ezeknek az adatoknak a gyors elérése adott helyzetben akár életmentő is lehet.

e-Recept

Az e-recept, a hagyományos papíralapú, közforgalmú receptek elektronikus alternatívájaként, a felírástól kezdve a tároláson át, egészen a kiváltásig lehetővé teszi a vény teljes elektronikus útját. A jelenlegi papíralapú orvosi gyógyszerrendelés és patikai gyógyszerkiváltás, valamint az orvosi gyógyászati segédeszköz-rendelés és a közfinanszírozott szolgáltatói segédeszköz-kiváltás teljességgel biztonságos, elektronikus úton valósulhat meg. Az elektronikus vény kiállításakor az orvos meg tudja nézni az EESZT-ben a betege e-profilját − amennyiben a beteg nem élt tiltással az önrendelkezés során − így azonnal fény derülhet az előforduló gyógyszerallergiára.

Abban az esetben, ha az orvos nem tudja elérni az EESZT-t, továbbra is lehetséges a hagyományos, papíralapú vény kiállítása, amely kiváltáskor kerül be a rendszerbe. Mivel a háziorvosok jelentős része jelenleg is számítógéppel írja a rendelőben kiadott vényeket, az elektronikus vénykiadás nem fog változást jelenteni, vagy hosszabb ideig tartani. Az e-recepthez a beteg papíralapú felírási igazolást fog kapni, ami ugyanolyan biztonságot ad, mint a papíralapú vény: tájékoztatja a beteget (és hozzátartozóit), és a készítményeket ugyanúgy kiadják ez alapján a családtagoknak, mint jelenleg a papíralapú vény esetében. Hasonlóan az élet más területén már végbement folyamatokhoz (pl. elektronikus fizetés elterjedése) az e-recept szolgáltatásának bevezetése mellett a hagyományos papíralapú recept is meg fog maradni.

Távkonzílium és digitális képtovábbítás

A digitális technikában az elfogadott szabványok alkalmazásával, az internet lehetőségeinek kihasználásával mód nyílik a digitális felvételek gyors és biztonságos továbbítására a különböző intézmények között, növelve ezzel a betegellátás hatékonyságát és biztonságát. A digitális technika lehetővé teszi a képek költséghatékony másolását és továbbítását anélkül, hogy azok az eredeti helyükről elmozdulnának. Az EESZT távkonzílium és a digitális képtovábbítás szolgáltatásai a gyorsabb gyógyulás érdekében az orvosi együttműködést is támogatják. Az ellátás színvonala jelentősen emelkedhet egyrészt azzal, hogy a máshol készült röntgen- és CT felvételeket a kezelőorvos megtekintheti, másrészt azzal is, hogy egy-egy bonyolultabb eset kezelésekor az ország legtávolabbi pontjain dolgozó orvosok távkonzíliumot folytathatnak egymással.

Az ágazati humánerőforrás-hiány mérsékléséhez is hozzájárulhat az új lehetőség, hogy a diagnózis felállításában egy jól elkészített felvétel, vagy szövettani minta alapján nemcsak az adott kórház orvosa, hanem akár egy másik intézmény szaktekintélye is közreműködhet anélkül, hogy a felvétel elkészítésének helyszínére utazna.

Az EESZT szolgáltatásairól az e-egeszsegugy.gov.hu információs portálon, a fenti QR-kódot követve bővebben is olvashat.